Polsko-Indyjska Izba Gospodarcza objęła patronat nad książką “Bollywood w marketingu międzynarodowym”

okladka-cala-duza

Polsko-Indyjska Izba Gospodarcza objęła patronat nad książką “Bollywood w marketingu międzynarodowym”. Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, stanowi owoc kilkuletniej fascynacji kinematografią Indii i geniuszem ikony filmu indyjskiego – Shah Rukh Khanem.

Skąd tak wielka siła oddziaływania kina Bollywood, które z każdym rokiem zyskuje coraz szerszą widownię na całym globie? Co sprawia, że tak wiele osób chce oglądać te finezyjnie łączące obraz i dźwięk „bajki dla dorosłych”? Wielowątkowość bollywoodzkich obrazów filmowych z pewnością przyczynia się do tego, że każdy może w nich znaleźć coś dla siebie. Stanowią bowiem „wielki pakiet kultury indyjskiej”, jak twierdzi cytowana w książce Manisha Koirala. Ale to nie wszystko. Kino indyjskie uwodzi widzów i wciąga ich we frapującą grę – grę sensów, odniesień, asocjacji. Niewątpliwie wymaga od odbiorcy wrażliwości (na piękno zdjęć, którym towarzyszą znakomicie dobrane muzyka i choreografia, na finezję w budowaniu fabuły i narracji), ale też znajomości konwencji i opanowania sztuki posługiwania się kodem kulturowym. Oczywiście można (i trzeba!) oglądać filmy bollywoodzkie nawet nie mając przygotowania teoretycznego i całej kulturalno-historyczno-społecznej podbudowy. Jednak umiejętność odnalezienia się w tym systemie znaczeń, jak również świadomość pewnej umowności charakteryzującej styl budowania obrazów filmowych Bollywood, pozwalają na wydobycie dodatkowych sensów i pełniejsze obcowanie z tą fascynującą twórczością. Autorka nie tylko dzieli się z Czytelnikiem swoją bogatą wiedzą, kreśląc ze znawstwem ścieżkę artystyczną Króla Bollywood, ale też potrafi zarazić swoją pasją, która zaprowadziła ją aż do ojczyzny Shah Rukh Khana. Wszystkie fotografie publikowane w książce zostały wykonane podczas jej podróży do Indii. Podążajmy za Autorką, dając się uwieśćurokowi hinduskiego kina.

 

Bollywood w marketingu międzynarodowym

Fenomen Shah Rukh Khana

Bożena Sowarska-Wyszyńska

Warszawska Firma Wydawnicza, czerwiec 2012

 

 

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Kinematografia indyjska jako element budowy jedności państwa

Rozdział 2. Kino Bollywood – progresywnym zdobywcą fanów na świecie

Rozdział 3. Nowa jakość Bollywoodu za sprawą Shah Rukh Khana

Rozdział 4. Międzynarodowy fenomen Shah Rukh Khana istotnym elementem marketingowym Indii – przełożenie praktyczne

Rozdział 5. Marka Shah Rukh Khana

Aneks

Bibliografia

 

Bożena Sowarska-Wyszyńska – doktor nauk humanistycznych, dziennikarz, wykładowca akademicki, właścicielka agencji reklamowej, pedagog, polonijna działaczka społeczna i wolontariuszka. Aktualnie urzędnik państwowy, miłośniczka diasporycznych filmów Bollywood, języka malayalam i tradycji keralskiego teatru świątynnego kudijattam oraz medycyny ajurwedyjskiej. Smakoszka briyani. Wspólnota mieszkaniowa ze starą kocicą i młodziutką, silną suczkąoraz związane z tym zaskakujące sytuacje, każą jej z pokorą podchodzić do wad i ułomności, także ludzkich.

Zafascynowana fenomenem marketingowym Shah Rukh Khana, gwiazdy kina Bollywood, niniejszym opracowaniem składa hołd geniuszowi.

 

Bożena Sowarska-Wyszyńska

Bollywood w marketingu międzynarodowym. Fenomen Shah Rukh Khana

Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa, czerwiec 2012

Fotografie: Bożena Wyszyńska, Gino Demozzi (fot. 3), Magdalena Szczęsna (fot. 7)

Objętość: 175 stron